Plaatsvervangers (2017)

16 augustus 2017

PlaatsvervangersEssaybundel.  Verscheen op 17 augustus bij Thomas Rap.

Muziek is een van de grootste liefdes van Thomas Heerma van Voss. Het allereerste liveconcert op zevenjarige leeftijd bezoekt hij samen met zijn vader. Opeens staat hij oog in oog met muzikanten tegen wie hij tot dan toe alleen op veilige afstand, in zijn jongenskamer, opkeek.

Zijn bewondering en nieuwsgierigheid zorgen ervoor dat hij als tiener een muziekblog opricht, en leiden hem onder andere naar New Orleans, waar hij op zoek gaat naar een ondoorgrondelijke gangsterrapper die zichzelf The Ghetto Bill Gates noemt. Plaatsvervangers bevat zes persoonlijke essays waarin het steeds gaat om de relatie tussen artiest en toeschouwer, tussen bewonderde en bewonderaar.

Bekijk hier de trailer.

Lees hier een voorpublicatie.

 

Recensies:

ThePostOnline (22-08-2017)

Elsevier (24-08-2017)

De Morgen (06-09-2017)

Noordhollands Dagblad (12-09-2017)

VPRO Gids (12-09-2017)

NRC Handelsblad (14-09-2017)

Friesch Dagblad (16-09-2017)

Vogue Man Nederland (21-09-2017)

De Groene Amsterdammer (03-11-2017)

Gonzo (16-11-2017)

Hebban (20-01-2018)

Nederlands Dagblad (26-01-2018)

 

Interviews:

Jan (07-08-2017)

The Find Mag (16-08-2017)

CJP (17-08-2017)

Nooit meer slapen (23-08-2017)

Hiphop in je smoel (04-09-2017)

NPO Radio 1 (10-09-2017)

Het Parool (15-09-2017)

Lezentv (09-10-2017)

Trouw (21-10-2017)

Mare (02-11-2017)

 

 

Reacties:

“En, verdomd: in Plaatsvervangers schrijft hij zo meeslepend over zijn helden dat je zijn proza, zelfs als het genre je nauwelijks interesseert, ademloos leest.” – VPRO Gids

“Heerma van Voss stelt zich kwetsbaar op. Het levert enkele pure pareltjes op, herkenbaar en oprecht.” – **** Noordhollands Dagblad

“Enthousiaste verhalen die iets verraden van de onvermoeibare, verzamelende geest die achter die bewondering schuilgaat. En die op een bepaalde manier ‘ontremd’ zijn, waardoor grote vragen over wat muziek ‘doet’, en of er zoiets bestaat als ‘hoog’ en ‘laag’ in de muziek, op een heel natuurlijke en prikkelende manier aan de orde komen.” – De Groene Amsterdammer

“Overtuigend maakt hij duidelijk dat muziek heel vaak niets over een tijdgeest zegt. Er zijn uiteraard nog veel meer manieren om over muziek te schrijven, en dus houdt Heerma van Voss vast aan zijn eigen vorm.” – NRC Handelsblad

“Ook wie niet meteen Dr. Dre of 50 Cent door de boxen laat knallen, vindt hier soelaas. Temeer omdat de uitstekend gedocumenteerde stukken breed gaan. Heerma van Voss laat persoonlijke intermezzi bijna geruisloos overvloeien in beschouwingen over de plaats van muziek.” – De Morgen

Plaatsvervangers [gaat] over zoveel meer dan muziek: over online-identiteit en (het vormgeven van) je eigen identiteit in het algemeen, sociale interactie, je positie in de wereld, fan-zijn.” – Gonzo

“Dat de schrijver zich oprecht en kwetsbaar opstelt, versterkt de kracht en klasse van deze autobiografische verhalen.” – The Post Online

“De schrijver spiegelt zijn identiteit aan die van zijn muzikale helden. Dat maakt de bundel ook als literaire uitgave bijzonder. […] veel rake passages waarin de relatie tussen bewonderaar en bewonderde op zeer persoonlijke wijze gestalte is gegeven.” – Friesch Dagblad

“Heerma van Voss schrijft zo aanstekelijk dat je na het neerleggen van het boek maar al te graag een plaatje, pardon cd, opzet.” – Elsevier

“Waar je Plaatsvervangers ook openslaat, je wordt aan het denken gezet over vergankelijkheid. Probeer maar eens het verhaal over de arme Rob te lezen zonder een brok in je keel te krijgen.” – **** Hebban

“De passie waarmee Heerma van Voss zijn fascinaties deelt, [is] niet alleen overtuigend, maar ook besmettelijk.” – Nederlands Dagblad

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,